Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára. A benne szereplő információk a megjelenés időpontjában pontosak voltak, de előfordulhat, hogy mára már nem aktuálisak, nem felelnek meg a hatályos törvényeknek, jogszabályoknak.

A rövid válasz az, hogy nem. Az elmúlt hónapokban a különböző médiumokban hibásan jelent meg az az állítás, hogy 2021. január 1-től kötelező bankkártyás terminált tartani az online pénztárgéppel rendelkező üzletekben. Az valóban igaz, hogy módosították a kereskedelemről szóló törvényt, viszont ez csak azt mondja ki, hogy biztosítani kell a fogyasztók számára az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását. De mit is jelent ez a gyakorlatban?

A jogszabály nem írja elő, hogy milyen elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítani, ezt minden vállalkozó a saját preferenciái alapján döntheti el. Ideális megoldás lehet az azonnali fizetés (melyet minden magyar banknak kötelező már biztosítania), a hagyományos bankkártyás terminál (POS), a hamarosan induló softPOS alkalmazás, egyéb FinTech cég által kínált elektronikus tárca, QR kódos fizetés stb.

Hagyományos bankkártyás fizetés – POS

A bankkártyás terminál népszerű és bevett elektronikus fizetési megoldás, amit eddig is számtalan kereskedelmi és szolgáltató egységben használtak már. Az eszköz könnyen használható, 15 000 forint alatti vásárlások esetén pedig jellemzően PIN kód használata nélkül, érintésmentesen is működik. Sok vállalkozó a terminál fix havi költségei és a pénzintézet által levont jutalékok miatt nem vezették be eddig ezt a fizetési módot. Fontos megjegyezni, hogy a POS terminállal történő fizetés költségeit nem a vevő viseli, az a kártyát elfogadó céget terheli.

A hagyományos POS terminál mellett szól, hogy akár állami támogatással kedvezőbb feltételekkel lehet bevezetni (a Magyar Kormány 2021. június 30-ig meghosszabbította a POS terminál telepítést célzó állami támogatási programját), mobiltelefon-egyenleg feltöltésre, csekkbefizetésre sőt akár kisebb mennyiségű készpénz felvételre is használható némelyik fizetési szolgáltató eszköze. Szintén e mellett szól, hogy régóta ismert, megszokott technológia, a POS terminál kezelése könnyen megtanulható, a bankkártyahasználathoz pedig semmilyen új tudásra nincs szüksége a felhasználóknak. A tranzakciókat azonnal feldolgozzák, és valós időben visszaigazolják.

Azonnali fizetés

2020. március elején elindult az Azonnali Fizetési Rendszer Magyarországon, aminek köszönhetően egyedi belföldi forintátutalásaink 5 másodpercen belül megérkeznek a fogadó félhez. Ilyen lehetőség az Azonnali Fizetési Rendszerben alkalmazandó QR kódos megoldás is, ami már most is több számlázóprogramban elérhető. A számlán megjelenített QR kódot egy okostelefonos alkalmazással beolvasva megtörténik a számla kiegyenlítése. Amellett, hogy ez egy gyors, korszerű megoldás, a fizetés költségét nem feltétlenül a számla kiállítója állja, hanem a fizető félre terhelhető, amennyiben az átutalással egyenlíti ki a számlát. Ez az a lehetőség, ami miatt a leginkább ár/költség érzékeny vállalkozásoknak biztosan tetszeni fog a QR kód használata. A QR kódos elektronikus fizetési lehetőség megfelelően szabályozott, de nálunk ez annyira új dolog, hogy ma még mindezek ellenére nehézkesebbnek, lassabbnak tűnik, mint a bankkártyás fizetés. A fizetési művelet gördülékeny lebonyolításához itt is szükséges, hogy a felek rendelkezzenek megfelelő hardver eszközök mellett a rendszer használatához szükséges ismeretekkel is.

Ennél talán egy fokkal egyszerűbb a másodlagos azonosítóval történő azonnali átutalás. Amennyiben a kedvezményezett bankszámlájához aktiválva van egy másodlagos azonosító, úgy lehetőség van akár e-mail cím, telefonszám vagy adószám megadásával utalást indítani, nincs szükség kétszer vagy háromszor nyolc karakterből álló számlaszámra. Szóval gyakorlatilag, ha a kereskedő/szolgáltató beállítja az adószámát, mint másodlagos azonosítót a bankszámlájához, akkor ha azt egy kifüggeszti egy papírlapra az üzlethelyiségben, akkor már eleget is tett a törvényi rendelkezéseknek. Egyre több banknál érhető el az úgynevezett fizetési kérelem szolgáltatás is, amelynek segítségével a vállalkozás fizetési kérést küldhet a vevőinek, amit a vevő a netbankján vagy mobilbankján keresztül tud jóváhagyni. Jóváhagyás esetén pillantok alatt megtörténik az utalás.

Mobil pénztárca

Rengeteg FinTech cég jelent meg különféle, olcsó, vagy akár ingyenes szolgáltatással. Virtualizálhatjuk a bankkártyánkat, törzsvásárlói kártyánkat, pontgyűjtő kártyánkat és fizethetünk NFC-s telefonunk segítségével. Magyarországon az OTP élen jár a modern fizetési megoldások elterjesztésében pl. a Simple by OTP kifejlesztésével, ami az MNB által kiadott ajánlásnak megfelelően teszi lehetővé különféle elektronikus fizetési megoldások használatát. E közben több hazai bank még nincs felkészülve, vagy legalábbis nem jelentkezett még hasonló megoldással. Kínában korántsem volt olyan elterjedt a bankkártya/hitelkártya használat/elfogadás, mint nyugatabbra, így a fejlődés ezt a lépcsőjét szinte kihagyva, azonnal a mobil pénztárcás, QR kódos fizetéshez szoktak hozzá.

Az AliPaytől és a Weechat Paytől „rettegnek” a bankok, mert óriási bevételektől esnek el azzal, hogy a vállalkozások QR kód segítségével indítanak fizetési kérelmet, a vevők/ügyfelek pedig a kód leolvasásával fizetik ki a számláikat kártyaelfogadó terminál közbeiktatása nélkül. „Az Alipay a világ egyik legnagyobb online és mobilfizetési platformja, amelyet az Ant Financial Services Group, a kínai óriás Alibaba Group leányvállalata működtet. Az AliPay szolgáltatás korlátozottan már itthon is elérhető. Az alkalmazás felhasználói jelenleg egy kínai banknál vezetett számla tulajdonosai lehetnek. Az UniCredittel kötött megállapodásnak köszönhetően már Magyarországon is elérhetővé válik az Alipay mint fizetési mód használata, új üzleti lehetőségeket és innovatív fizetési elfogadási módot kínálva az elfogadó ügyfeleknek, cégeknek”. A Tencent (a Wechat gazdája) és az Alibaba (a konkurens Alipayé) – némi állami hátszéllel megtámogatva – elérte, hogy a fizetési megoldásaikat a szupermarketektől az utcazenészekig mindenhol elfogadják. A bankok árszabásánál jelentősen kedvezőbb feltételekkel működnek, de nem ingyen! Ezek a fizetési szolgáltatók mindent tudnak az ügyfeleik vásárlási szokásairól, többet, mint a facebook, más közösségi oldal vagy a Google a saját felhasználóiról.